Je to tak, obsah je král. Netřeba se přetvařovat, že na webech více záleží na něčem jiném. To aby obsah plnil onu magickou funkci vašeho webu, či e-shopu závisí na jeho kvalitě. Co si pod tím představit?

Co vše je obsahem

Nejsou to totiž jen texty, ale v dnešní době především kvalitní fotografie, doprovodné infografiky či videa. Informací je příliš mnoho je potřeba je návštěvníkovi vašeho webu naservírovat co nejstravitelněji, aby se k tomu co potřebuje dostal přehledně a rychle. 

Všechen obsah spolu musí vzájemně komunikovat

Čili pokud mám krásně popisný a obsažný text, ale nekvalitní fotografii nabízeného produktu výsledek může být stejný, jako kdyby text nebyl žádný. A to platí i obráceně. Pokud si dáte práci, případně zadáte nafocení vašeho produktu profesionálovi, ale nevyladíte text ani to vaše prodeje nezvýší. 

Pravidla o vzájemné komunikaci zvolených nástrojů, platí v marketingu obecně (proto se často stává, že přijde klient s naprosto konkrétní představou o tom co potřebuje a my agentury mu odpovídáme „no to není tak snadné. Aby to správně fungovalo je k tomu ještě potřeba přidat to a ono…“. A to prosím pěkně neděláme kvůli tomu, že si chceme vydělat. Přesto, že nás marketing živí to děláme právě proto, aby klient zbytečně nevyhazoval peníze za okoukaný nástroj od konkurence, který u něj sám o sobě fungovat nebude.  

Kdo to bude číst

Co se týká textů, myslete při jeho tvorbě především na to, kdo ho bude číst. Zdá se to samozřejmé, ale z praxe víme, že toto bývá největší kámen úrazu. Například prodáváte-li motorové pily pro kutily, kteří potřebují pilu proto, aby mohli pokácet pár stromů na zahradě. Co vás v takovém případě bude zajímat? Zřejmě to nebude záplava dat a hodnot, které si takový občasný kutil musí následně googlit na jiných webech. Ale pokud napíšete, že si s touto pilou připravím dříví na zimu, případně jaký druh dřeva či tloušťku klády s tím bez problému zvládnu ocením, že si se mnou prodejce na nic nehraje. 

Už jen proto, že píše věci tak jak jsou, bude působit sympaticky a soutěž mezi tisíci weby se stejným produktem může vyhrát.

Texty nekopírujte

Prostě to nedělejte. Snažte se ho vytvořit sami případně to zadejte profíkům. Teď vás možná překvapíme tím, že tu nejde tak úplně o morálku. Text totiž neslouží jen k tomu, aby kupující věděl. Ale hlavně proto, aby kupující našel! Ve vyhledávačích vás do předních pozic vystřelí právě ten váš text s těmi správnými klíčovými slovy. Pokud tedy budete texty kopírovat, vyhledávače vás neodliší a upadnete do temných hlubin zapomnění. A tam být nechcete.

Aby se to dobře četlo

Pokud máte teda vypilovaný textový obsah, aby jste byli na internetu vidět, je třeba si pohrát s formátem, aby se uživatelům dobře četl. Jak jsme zmiňovali času je málo informace chceme přehledně a hned čili i zde platí pravidla. Velice stručně dejte důležité věci do úvodu a v závěru se pokuste shrnout podstatné, pokud je text příliš dlouhý. V závěru je také vhodné uvést širší souvislosti pokud k textu náleží. A do středu textu blíže specifikujte myšlenku. 

Texty také rozbijte do odstavců a používejte podnadpisy. Nepoužívejte příliš dlouhá souvětí. Vyplatí se i důležité části zvýraznit, ale nedělejte z toho zas nějakou divočinu. Při výběru fontu myslete na to, že texty bude při troše štěstí také někdo číst. 

Nezapomínejte ani pravopis. Je prostě dobré si text po sobě v klidu pozorně přečíst, případně ho dát přečíst ještě někomu jinému (ideálně někomu, kdo je na tom s češtinou lépe) než s tím půjdete na světlo světa. U cizojazyčných verzí a všemožných překladů, neváhejte poptat profíky, google překladač opravdu nestačí.


Pokud jste článek dočetli až sem, zřejmě vás webový obsah opravdu zajímá. V tom případě pro vás máme bonus. Doporučujeme vám začíst se do knihy Web copywriting pro samouky od Pavla Šenkapouna. Ten člověk ví o čem píše a k tomu to píše snadno stravitelnou formou. 

A teď to nejdůležitější. Kvalitní obsah potřebujete! Pokud se na jeho tvorbu necítíte, nebo se raději chcete věnovat vašemu podnikání vězte, že investice do kvalitního a funkčního obsahu je mnohem důležitější, než investice do samotné tvorby webu. Web lze postavit i na technologicky levném řešení, ale kvalitní obsah je cesta mezi funkční, efektivní a tím pádem úspěšné weby. Rádi vám takový obsah vytvoříme, případně zrevidujeme váš stávající obsah tak, aby byl funkční. Neváhejte nás kontaktovat a budete vidět široko daleko.